Importanța somnului pentru sistemul imunitar

Importanța somnului

Un sistem imunitar care să funcționeze la parametri optimi este condiționat de câteva aspecte: o alimentație sănătoasă, exerciții fizice constante, o hidratare adecvată și un somn suficient. Neglijarea oricăreia dintre ele poate duce la dezechilibre în corp și, ulterior, la boli. Dacă ne referim la somn, odihna suficientă cumulată cu un somn de calitate aduc beneficii importante pentru sistemul imunitar.

De cât somn avem nevoie?

În funcție de vârstă, numărul de ore diferă și scade o dată cu trecerea anilor:

  • Până la un an, copiii au nevoie, în medie, de 15 ore de somn, în fiecare zi;Până la cinci ani, media scade până la 12 ore pe zi;
  • Copiii de școală generală, până la 13-14 ani, au nevoie de 9-11 ore de somn;
  • În adolescență necesarul este de 8-10 ore zilnic;
  • După 18 ani, adultul are nevoie de cel puțin 7 ore pe noapte (7-9 ore).

Ce se întâmplă când nu dormim suficient?

În timpul somnului, organismul produce și eliberează un anumit tip de proteine (citochine), care au rol de protecție atunci când apare o inflamație sau o infecție în organism. Dacă nu dormim suficient, cantitatea de citochine devine insuficientă, iar corpul nu se poate apăra corespunzător.

De asemenea, dacă nu reușim să dormim cât e nevoie, ne privăm singuri de anticorpi și de anumite celule care luptă cu infecțiile. Lipsa somnului are efecte mai ales pe termen lung, iar riscurile la care ne expunem sunt mari. În timp, se poate ajunge la diabet, obezitate, deficiențe de memorie sau diverse boli de inimă.

Cercetătorii consideră că a avea grijă de odihnă este la fel de important precum a avea grijă de sănătatea oricărei părți a corpului. Fără minimum șapte ore pe noapte, crește nivelul hormonilor de stres: adrenalina, cortizolul, noreprinefrina.

Studii din ultimii ani au arătat în ce mod contribuie somnul la funcționarea normală a sistemului imunitar. Cercetătorii nemți au arătat că în lipsa somnului hormonii de stres pot inhiba abilitatea de funcționare a celulelor-T. Acestea reprezintă un tip de celule imunitare care luptă împotriva anumitor  agenți patogeni intracelulari – celule canceroase, HIV, herpesuri, virusuri gripale.

Un alt studiu, din 2019, realizat pe șoareci, a arătat că o bună conexiune între creier, măduva osoasă și vasele de sânge protejează împotriva îngroșării arterelor. Acest mecanism s-a dovedit funcțional numai în cazul celor care au dormit suficient. Iată în ce mod contribuie odihna și în prevenția bolilor cardiovasculare.

Așadar, se demonstrează încă o dată, că depinde de fiecare dintre noi să prevenim apariția bolilor, iar alegerea unui stil de viață care să cuprindă măcar șapte ore de somn pe noapte ne poate salva de multe afecțiuni. Putem influența și calitatea somnului, nu numai cantitatea. Pentru un somn calitativ e important să luăm ultima masă cu cel puțin trei ore înainte de culcare (pentru a nu forța prea tare aparatul digestiv în timpul somnului), să nu mai luăm contact cu telefoane, laptopuri etc, pentru cu cel puțin o oră înainte de somn, să nu bem cafea în a doua parte zilei, să facem sport în cât mai multe dintre zilele unei săptămâni.

Adaugă un comentariu

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH