Este cunoscut faptul că cei mici țin minte tot ce văd, ce li se spune și ce experimentează și auzim frecvent „memoria copiilor e ca un burete” sau „copiii sunt sugativă de informații”. Nu este nevoie de statistici pentru a demonstra acest lucru. Totuși, există diverse metode și activități prin care le putem antrena suplimentar memoria.
Există factori care influențează memoria copiilor, iar unul dintre cei mai importanți este alimentația. Este esențial pentru memoria pe termen lung, ca alimentația din primul an și jumătate de viața să fie adecvată. Având această bază, copilul va avea capacitatea optimă de a memora informații noi. Iată câteva exerciții și jocuri, ideale pentru dezvoltarea memoriei.
Am fost la cumpărături și… În cadrul acestui joc primul participant spune: „Am fost la cumpărături și am luat mere (sau orice altceva)”. Următorul spune: „Am fost la cumpărături și am luat mere și banane”. Următorul: „Am fost la cumpărături și am luat mere, banane și brânză”. Și tot așa, fiecare memorează tot ce s-a spus până la el și adaugă, atunci când îi vine rândul, câte un aliment. (Se poate juca alegând orice altă activitate: „Mi-am făcut ghiozdanul și am pus în el…” / „Am plecat în vacanță și mi-am pus în valiză…”). Cine uită primul, iese din joc; și tot așa până rămâne câștigătorul.
Paharul magic. Se folosesc trei pahare (de preferat de plastic, pentru a nu fi periculoase). Sub unul dintre ele se ascunde o minge mică, o bomboană sau ce aveți la îndemână. Celui care trebuie să ghicească i se arată unde e ascuns obiectul. Apoi începe amestecarea paharelor. Cel care ghicește trebuie să țină minte unde a fost ascuns respectivul obiect și să fie atent la mișcarea paharelor, pentru a indica, în final, unde se află obiectul. Întâi ghicesc copii, iar apoi trec la rând și părinții.
Ce am desenat? Un participant stă cu fața în spatele altuia și îi desenează cu degetul, pe spate fie o literă, fie un obiect ușor identificabil (o casă, un soare, o formă geometrică etc), iar cel pe spatele căruia s-a desenat trebuie să țină minte mișcările mâinii celuilalt și să identifice obiectul. La fel, întâi desenează părintele și copilul ghicește, apoi invers.
Șirul numerelor. La fel ca la jocul „Am fost la cumpărături și…”, fiecare ține minte tot ce s-a spus până la el, doar că, de această dată, se folosesc numere. Cu cât copiii sunt mai mari, cu atât se folosesc numere mai complicate, formate din mai multe cifre.
Ce carte am ascuns? Se aleg cinci cărți din pachet, iar cel care se află la rând, trebuie să le memoreze. Un alt participant ia cele cinci cărți, extrage una, iar apoi, cel care e la rând trebuie să-și dea seama ce carte lipsește. Se poate juca pe perechi, părinți contra copii.
Foarte important de reținut este faptul că repetarea jocurilor este un factor decisiv în dezvoltarea memoriei copiilor. Cu cât acordați mai multă atenție acestui aspect, cu atât copilul se va descurca, treptat, tot mai bine. În plus, este știut faptul că cei mici se plictisesc repede. De aceea, jocuri scurte, dar practicate mai des sunt de dorit în locul unor jocuri lungi. Cercetătorii de la Universitatea din New Jersey au arătat faptul că o activitate căreia i s-au acordat câte 18 minute timp de trei zile, va putea fi reținută de copil până la două săptămâni.